Dziecko na szlaku - Poradnik

Beskid Żywiecki – Wielka Rycerzowa

Dystans: 15 km
Czas przejścia: 4h 30min.
Wiek dziecka: 4,5 roku
Wysokość: Wielka Rycerzowa 1226m n.p.m.

Pierwsze samodzielne przejście całej trasy naszego syna!

Beskidzkie szlaki są idealne dla dzieci. Można znaleźć trasę odpowiednią do możliwości naszych małych turystów. Ponownie zawitaliśmy w Beskid Żywiecki i ponownie wchodzimy na Wielką Rycerzową. Byliśmy tutaj w marcu zeszłego roku (opis wycieczki). Wtedy Miłosz zdołał samodzielnie dojść do Bacówki. Nie planowaliśmy samodzielnego przejścia całej trasy, to przecież kawał drogi. A jednak się udało. Dojeżdżamy do Soblówki w okolice wiejskiego kościółka i Szkolnego Schroniska Młodzieżowego. Idziemy szlakiem żółtym w kierunku Bacówki. Początkowo trasa będzie szeroka i równa, później prowadzić będzie przez las jednak nie będzie to trudny szlak. Kiedy dojdziemy w górną część szlaku złączy się on z zielonym z Wiertałówki. Tym razem proponuję dojście do Bacówki właśnie szlakiem zielonym. Będzie trochę dłużej jednak szlak zielony prowadzi górną krawędzią Hali Rycerzowa i Małej Rycerzowej, z której rozpościera się wspaniały widok. Jest tak pięknie, że właśnie w tym miejscu decydujemy się na dłuższy odpoczynek. Widoczna z tego miejsca Mała Fatra jest na wyciągnięcie ręki. Trochę mnie przeraził jej widok. Wyjeżdżamy tam za trzy tygodnie. Czy damy radę wejść na te ostre i wysokie wierzchołki? Czas pokaże. Dalej idziemy już szlakiem czerwonym przechodzącym przez Przełęcz Pod Rycerzową obok Bacówki i dalej aż do wierzchołka Wielkiej Rycerzowej. Schodzimy szlakiem niebieskim, który biegnie wzdłuż granicy polsko-słowackiej aż do Przełęczy Przysłop. W tym miejscu zaczął się pierwszy kryzys Miłosza. Odpoczywamy nieco dłużej. Przełęcz jest całkowicie zalesiona ale jest to przyjemne miejsce zwłaszcza na odpoczynek. Dalej ruszamy szlakiem zielonym, którym dojdziemy na parking w Soblówce. To około 1,5 godzinny marsz jednak aż 1/3 tego szlaku prowadzi drogą asfaltową. W naszym przypadku trwało to trochę dłużej. Kilka razy musieliśmy robić solidne odpoczynki. Udało się! Nasz syn całą trasę pokonał samodzielnie!

Trasa:
Soblówka – szlak żółty – Wiertałówka – szlak zielony – Hala Rycerzowa/Mała Rycerzowa – szlak czerwony – Przełęcz Pod Rycerzową – szlak czerwony – Wielka Rycerzowa – szlak niebieski – Przełęcz Przysłop – szlak zielony – Soblówka

Wielka Rycerzowa, Beskid Żywiecki
Szlak żółty początkowo jest bardzo łatwy do pokonania
Leśny odcinek żółtego szlaku
W tym miejscu rozdzielają się szlak żółty z zielonym. Podążamy tym drugim na widoczną Małą Rycerzową
Na Hali Rycerzowej. Szlak zielony
Widok na Małą Fatrę z Hali Rycerzowej
Zasłużony odpoczynek na Hali Rycerzowej
Wielka Rycerzowa, Beskid Żywiecki
Szlak czerwony. W dole Przełęcz Pod Rycerzową z lewej niewidoczna Bacówka, wyżej Wielka Rycerzowa