Dziecko na szlaku - Poradnik

Dystans: 14 km
Czas przejścia: 7 h
Wiek dziecka: 4,5 lat
Wysokość: Mały Rozsutec 1344m n.p.m.

Wczoraj padało cały dzień. Deszcz był na tyle intensywny, że nie wychodziliśmy nawet z pokojów. Dzisiaj przywitało nas słońce! Buty wyschły, ubrania też, Mała Fatro nadchodzimy!

Ruszamy na Mały Rozsutec

Trasa nie wydaje się być trudna. Zgodnie z planem to około 14 kilometrów. Powinniśmy je przejść bez trudu. W Terchovej dojeżdżamy do miejsca Biely Potok. Znajduje się tam duży, płatny parking. Ruszamy szlakiem zielonym. Przez około godzinę szlak biegnie łatwym terenem. Trochę przez las, czasami pośród łąk. Docieramy do miejsca Podrozsutec. Jest już trochę trudniej. Zaczynamy się wspinać, robi się coraz bardziej stromo. Coraz więcej kamieni, skał i korzeni. Ostatnie pół godziny do szczytu jest niemożliwe do samodzielnego przejścia przez dziecko. Ale wcale się na to nie nastawialiśmy. Od tego jest nosidło i moje plecy. Wspinaczka robi się naprawdę ostra i gdyby nie kijki nie wiem czy dałbym radę. Napotykamy pierwszych turystów, którzy aby zejść bezpiecznie zjeżdżają na pupie. To oddanie trudność odcinka tego szlaku. Wreszcie się udaje wejść. Nie ma tu za wiele miejsca ale jak tu pięknie! Cała Mała Fatra jak na dłoni. Możemy przyjrzeć się dokładnie wszystkim szczytom, na które będziemy wchodzić w najbliższych dniach. Wyglądają przerażająco i jednocześnie przyciągają nas do siebie. Już nie mogę się doczekać kolejnych szlaków. Pora schodzić tym bardziej, że przed nami jeszcze długa droga. Dalej również prowadzi szlak zielony. Ten odcinek jest równie karkołomny jak przy wejściu. Dochodzimy do szlaku czerwonego i dalej po 10 minutach do sedla Medzirozsutce. To dobre miejsce na kolejny odpoczynek. Możemy dokładnie zobaczyć wierzchołek, na którym byliśmy przed chwilą. W dalszą drogę idziemy szlakiem niebieskim. To wyjątkowy szlak bo prowadzi przez Janosikove diery. Są tak atrakcyjne, że wielu turystów przyjeżdża na Mała Fatrę tylko po to aby przejść tym szlakiem. Za nim do nich dotrzemy idziemy przez około godzinę przez las. Trasa jest bardzo przyjemna i daje nam odpocząć. Wreszcie są. W dużym skrócie Janosikove diery to łańcuchy, skały, wąwozy, drabinki, mosty, rwący potok, wodospady, dreszcze emocji, wspinaczka i tłumy turystów. Warto się tutaj wybrać poza sezonem. Przejście w dół Janosikovymi dierami zajmuje nam około godzinę. Nieprawdopodobne przeżycie. Już zapomniałem czym zachwycałem się na Małym Rozsutcu. Niebieskim szlakiem docieramy na parking w Biely Potok. Mała Fatra jest piękna.

Trasa:
Terchova-Biely Potok – szlak zielony – Podrozsutec – szlak zielony – Maly Rozsutec – szlak zielony – sedlo Zakres – szlak czerwony – sedlo Medzirozsutce – szlak niebieski – Pod Tanecnicou – szlak niebieski – Horne diery – szlak niebieski – Dolne diery – szlak niebieski – Biely Potok

Mały Rozsutec, Mała Fatra
Dolny odcinek szlaku zielonego jest łagodny
Szlak zielony, dochodzimy do Podrozsutca
Szlak zmienia swój charakter
Mały Rozsutec, Mała Fatra
Zaczynamy się wspinać. Miłosz jeszcze daje radę iść samodzielnie
Ostatnie podejście na wierzchołek jest wymagające
Zdobyliśmy Mały Rozsutec!
Wspaniały widok
Cele naszych przyszłych wycieczek
Mała Fatra jak na dłoni
Mały Rozsutec, Mała Fatra
Wielki Rozsutec. Czy uda mi się tam wejść z dzieckiem?
Na Małym Rozsutcu
Zejście jest chyba jeszcze trudniejsze
Mały Rozsutec, Mała Fatra
Czasami szlak zielony prowadzi pionowo w dół
Sedlo Medzirozsutce. Niepozorna skała za nami to Mały Rozsutec
Niebieskim szlakiem przez Janosikove diery
Janosikove diery
Drabinki i łańcuchy wydają się nie mieć końca