Dziecko na szlaku - Poradnik

Mała Fatra – Wielki Rozsutec

Dystans: 15 km
Czas przejścia: 6h 30min.
Wiek dziecka: 4,5 lat
Wysokość: Velky Rozsutec 1609m n.p.m.

Idziemy na Velky Rozsutec!

Długo się przygotowywaliśmy do tej wyprawy. Poszarpany, skalisty wierzchołek oglądaliśmy wiele razy. Czy to z beskidzkich szlaków, czy też już na Małej Fatrze. Zawsze wyglądał groźnie. Dzisiaj przekonamy się jaki jest naprawdę. Dojeżdżamy do wsi Stefanova gdzie na końcu drogi znajduje się duży płatny parking. Ruszamy szlakiem zielonym w kierunku Sedla Medziholie. To około 5,5 kilometra, które Miłosz pokonuje samodzielnie. Szlak nie jest trudny. Cały czas prowadzi przez las. Droga jest w miarę szeroka i równa. Po prawie dwugodzinnym marszu docieramy na przełęcz. Jeszcze nie jesteśmy na szczycie, a już jest ładnie. Można stąd dokładnie przyjrzeć się jak będzie wyglądała nasza dalsza wędrówka. Oczywiście Miłosz będzie w nosidle. Ruszamy dalej szlakiem czerwonym. Początkowo jest jeszcze łatwo. Po 15 minutach natrafiamy na pierwszą drabinę ale nadal jest łatwo. Później jest już tylko wspinaczka po skałach i przeciskanie się pomiędzy nimi. Większość pokonuje ten odcinek bez problemy jednak nosidło jest szerokie dodatkowo muszę uważać na nogi dziecka. W połowie drogi byłem już bardzo wyczerpany. Zatrzymywałem się co kilka kroków. Kolejnych łańcuchów nie potrafiłem utrzymać w ręku. Byłem tak spocony, że pomimo rękawiczek sportowych łańcuch wyślizgiwał mi się z rąk. Z wielkim trudem udało mi się ostatecznie wejść na Velki Rozsutec. A kiedy to zrobiłem wszyscy, którzy tam już byli wstali i zaczęli bić mi brawo. Wzruszająca chwila, której nie zapomnę do końca życia. To były osoby, które wcześniej mijały mnie na szlaku i widziały jak trudne jest to dla mnie z dzieckiem na plecach. Odległość z przełęczy na wierzchołek to zaledwie 1,5 km. Jego pokonanie zajęło mi 1,5 godziny. Na samym wierzchołku miejsca nie ma za wiele. Trzeba się wcisnąć gdzieś między skały i już. Schodzimy szlakiem czerwonym. Wcale nie jest łatwiej. Nie ma już skał czy kamieni ale jest bardzo stromo aż do sedla Medzirozsutce. Byliśmy już w tym miejscu schodząc z Małego Rozsutca. Wielu turystów bezpośrednio z Wielkiego idzie na Mały. To dobry pomysł o ile na wycieczce są tylko osoby dorosłe. Najtrudniejsza część trasy za nami dlatego resztę szlaku Miłosz pokonuje samodzielnie. Idziemy szlakiem niebieskim aż do rozwidlenia szlaków Pod Palenicou. W tym miejscu zmieniamy szlak na zielony, którym podchodzimy trochę w górę. W dole widzimy Janosikove diery. Po półgodzinnym marszu dochodzimy do Sedla Vrchpodziar. Dalej idziemy szlakiem żółtym aż na parking w Stefanovej. To był bardzo trudny dzień ale dopiero teraz mogę powiedzieć, że byłem na Małej Fatrze.

Trasa:
Stefanova – szlak zielony – Sedlo Medziholie – szlak czerwony – Velky Rozsutec – szlak czerwony – sedlo Medzirozsutce – szlak niebieski – Pod Palenicou – szlak zielony – Sedlo Vrchpodziar – szlak żółty – Stefonova

Sedlo Medziholie. Jak dotąd było łatwo
Na przełęczy jest tak ładnie, że równie dobrze może być celem wycieczki
Ostatnie spojrzenie na wierzchołek i w drogę
W drodze na Rozsutec coraz lepiej widoczny jest Stoh
W drodze na Rozsutec
Ostatnie podejście jest o wiele łatwiejsze
JEST!!! Udało się!
Udało się nawet znaleźć kawałek skały dla nas
Mały Rozsutec wygląda stąd bardzo niewinnie
Wielki Rozsutec, Mała Fatra
Piramidalny wierzchołek Stoha często widzieliśmy z beskidzkich szlaków