Dziecko na szlaku - Poradnik

Dystans: 11 km
Czas przejścia: 5h
Wiek dziecka: 5,5 roku
Wysokość: Chopok 2024m n.p.m., Dumbier 2043m n.p.m.

Zdobywamy najwyższy szczyt Tatr Niżnych!

Będzie to pierwszy dwutysięcznik dla naszego syna. W tym celu kolejką wjeżdżamy na Chopok. Dolna stacja kolejki znajduje się na końcu Demanovskej doliny w miejscu Biela Put. Parking jest bezpłatny, dzieci do lat 6 wjeżdżają za darmo. Kolejka ma trzy etapy. W pierwszej kolejce siadamy na wygodne kanapy, by później przesiąść się do wagonu. Podobne rozwiązania funkcjonuje na Gubałówce i Górze Żar. Ostatni etap to gondole. Trzy etapowy wjazd sprawia, że dotarcie na górę wcale nie jest takie szybkie. Dodatkowo na szczyt ciągną tłumy ludzi. Aby zaparkować na górnym parkingu proponuję wstać nieco wcześniej. Górna stacja znajduje się niemal na samym szczycie. Wystarczy tylko krótkie (pięć minut) wejście na sam wierzchołek. Widok zapiera dech w piersiach. Jest cudnie ale też ciasno. Po pierwsze jesteśmy na ostrych skałach, a po drugie jest tu spory tłum. Schodzimy jak najszybciej i ruszamy dalej czerwonym szlakiem. Trasa jest trudna dla dzieci. Jest wiele kamieni i skał ułożonych obok siebie w formie chodnika. Nasz syn idzie niepewnie i często jego noga ląduje w szczelinie między skałami. Jest dzieckiem z porażeniem mózgowym i takie nierówne podłoże jest dla niego szczególnie trudne. Udaje mu się dojść do Krupovego Sedla. Czterokilometrowy odcinek pokonaliśmy w dwie i pół godziny. A cały czas schodziliśmy. Dalszą trasę czerwonym szlakiem (podejście na Dumbier) Miłosz pokonuje w nosidle. Docieramy na wierzchołek. Całe szczęście jest tu znacznie więcej miejsca niż na Chopoku. Też jest sporo skał ale da się swobodnie usiąść między nimi. Widok zachwyci nawet tych najwybredniejszych. To tylko dwutysięcznik, a mam wrażenie, że jesteśmy na dachu świata. Minusem jest ilość turystów. To bardzo popularny szczyt i na całym szlaku jest dużo ludzi. Wracamy tą samą trasą (szlak czerwony) na Chopok i do kolejki. Na Krupove Sedlo Miłosz schodzi samodzielnie dalej idzie w nosidle.

Trasa:
Biela Put-dolna stacja kolejki na Chopok – Chopok – szlak czerwony – Demanovske sedlo – szlak czerwony – Krupove sedlo – szlak czerwony – Dumbier – szlak czerwony – Krupove sedlo – szlak czerwony – Demanovske sedlo – szlak czerwony – Chopok – górna stacja kolejki do Biela Put

Chopok, Tatry Niżne
Chopok
Górna stacja kolejki linowej na Chopok
Schodzimy z wierzchołka Chopoka
Chopok, Tatry Niżne
Czerwonym szlakiem na Dumbier

Strach podejść bliżej
Krupove sedlo. Dalej Miłosz idzie w nosidle
Dumbier!
Fantastyczny widok na Tatry Wysokie i Zachodnie
Widok z Dumbiera
Schodzimy szlakiem czerwonym na Krupove sedlo