Dziecko na szlaku - Poradnik

Gorce – Turbacz

Dystans: 21 km
Czas przejścia: 6h 20min.
Wiek dziecka: 6 lat
Wysokość: Turbacz 1310m n.p.m.

Zdobywamy najwyższy szczyt Gorców!

Na szlakach tego pasma nie spotkamy rzeszy turystów. Można wręcz odnieść wrażenie, że są omijane, a turyści jadą dalej w Tatry albo w Pieniny. Zupełnie niesłusznie. Jest jeden wyjątek, Turbacz. Najwyższy szczyt w Gorcach tłumnie oblegany jest z każdej strony. Wiedząc o tym wybieramy się na niego dopiero w poniedziałek. Jedziemy do Łopusznej Oś. Zarębek Niżni. Dojeżdżamy do rozwidlenia drogi. W lewo prowadzi szlak niebieski, którym pójdziemy na Turbacz, a w prawo szlak czarny, którym będziemy schodzić. Jedziemy jeszcze kawałek wzdłuż niebieskiego szlaku i parkujemy samochód na poboczu tuż za mostem. Idziemy dalej drogą asfaltową zgodnie z oznaczeniami szlaku niebieskiego. Po 15 minutach szlak odchodzi w bok i prowadzi przez las. Od razu jest to ostre podejście. Na szczęście to tylko krótki odcinek bo nieco dalej wychodzimy na drogę szutrową. Kolejne odcinki szlaku są bardzo łagodne. Szlak prowadzi szeroką drogą, która służy również rolnikom za dojazd do pola. Po dwóch godzinach marszu szlak łączy się z czarnym i zielonym, później dochodzi jeszcze żółty. Jak pisałem wcześniej Turbacz oblegany jest z każdej strony. Jednak dzisiaj w poniedziałek na szlaku nie ma nikogo! Wejście jest bardzo łagodne, jedynym problemem może być dystans. My do schroniska na Turbaczu dotarliśmy po dwóch godzinach i czterdziestu minutach marszu, pokonując osiem kilometrów. Wierzchołek Turbacza znajduje się w odległości 15 minut od schroniska na czerwonym szlaku. My jednak byliśmy już tam kilka lat temu dlatego zostajemy na polanie obok schroniska. Jest cudownie! Piękna, słoneczna pogoda, pustki dookoła i uśmiechnięte dziecko. Czego można chcieć więcej! Odpoczywamy długo przy kanapkach, a Miłosz przy ciepłym obiedzie. Chociaż cel mamy już osiągnięty to przed nami jeszcze długa droga dlatego idziemy dalej szlakiem czerwonym prowadzącym na przełęcz Knurowską. Szlak prowadzi przez Halę Długą pod Turbaczem. Rozkoszujemy się wspaniałymi widokami. Sam szlak jest bardzo łatwy do pokonania, trasa jest szeroka i równa. Dochodzimy do rozwidlenia szlaków i dalej idziemy zielonym prowadzącym na Jaworzynę Kamienicką, z której wrócimy z powrotem na szlak czerwony. Ten spacer wydłuża naszą drogę o całe cztery kilometry i czterdzieści pięć minut marszu. Jednak zachęcam wszystkich do tej drogi. Kiedy wszedłem na Polanę Jaworzyny Kamienickiej oniemiałem z wrażenia. Jeśli macie z czegoś zrezygnować to lepiej odpuścić sobie Turbacz, a przyjść tutaj. To jedno z najpiękniejszych miejsc w całych Gorcach. Wracamy szlakiem zielonym jednak nie musimy dojść do samego rozwidlenia szlaków z czerwonym. Po drodze znajdujemy ścieżkę dydaktyczną (znaki zielone), którą dojdziemy na Kiczorę i szlak na czerwony. To kolejny punkt widokowy na dzisiejszej trasie. Zaczynamy wreszcie schodzić do Łopusznej. Zejście jest łagodne, trasa w miarę szeroka i równa z wieloma polanami. Wreszcie dochodzimy do rozwidlenia szlaków gdzie wybieramy czarny prowadzący do Łopusznej. Jest to już piąta godzina marszu i zaczynamy odczuwać zmęczenie. Co chwilę motywuję dziecko do dalszej drogi. Udaje mi się jeszcze przez dwa kilometry, później biorę go na barana. I tak przeszedł dzisiaj aż osiemnaście kilometrów! To zasługa dobrego treningu ale trzeba też przyznać, że szlaki w Gorcach są naprawdę łagodne i dzieci z pewnością sobie na nich poradzą.

Trasa:
Łopuszna-Zarębek Niżni – szlak niebieski – Bukowina Waksmudzka – szlak niebieski – Turbacz – szlak czerwony – Hala Długa pod Turbaczem – szlak czerwony – szlak zielony – Jaworzyna Kamienicka – szlak zielony – zielona ścieżka dydaktyczna – Kiczora – szlak czerwony – szlak czarny – Łopuszna-Zarębek Niżni