Dziecko na szlaku - Poradnik

Beskid Śląski – Błatnia

Dystans: 9 km (bez szlaku Drwali) – 13 km
Czas przejścia: 3h 30min. (bez szlaku Drwali) – 4h 30min.
Wiek dziecka: 6 lat
Wysokość: Błatnia 917m n.p.m.

Wyjątkowa trasa z Jaworza na Błatnią

Wydawać by się mogło że Beskid Śląski niczym nie jest wstanie nas już zaskoczyć. Zazwyczaj tłumy na szlaku, góry niewysokie, szerokie i łagodne podejścia. A jednak! Z Jaworza poprowadzono nowe szlaki na zboczach Błatniej. Wszystkie trzy łączą się na parkingu za kościołem i właśnie z tego miejsca ruszamy na naszą wycieczkę. Początkowo nasz plan zakładał wejście zielonym szlakiem Harcerskim i zejście niebieskim Szklanym. Jednak na miejscu okazało się że istnieje jeszcze jedna trasa, szlak Drwali. Nie zastanawiając się długo zdecydowaliśmy się wydłużyć nasz marsz o krótki odcinek tego szlaku. Od razu napotkaliśmy bardzo ostre podejście. Drwale to jednak mieli ciężkie życie. Rzadko spotyka się takie strome zbocza w Beskidzie Śląskim. Szlak jest bardzo dobrze oznakowany. Po godzinnej wędrówce wróciliśmy do pierwotnego planu schodząc do doliny na szlak Szklany. Trasa jest łatwa, szerokie i łagodne podejścia nie sprawią kłopotu żadnemu dziecku. Trzeba pamiętać, że szlak omija wierzchołek Błatniej (tam nie prowadzi żaden szlak) oraz co ważniejsze schronisko, które jest dzisiaj naszym celem. Po przejściu prawie 4 kilometrów nasz szlak złączy się z żółtym i to właśnie nim pójdziemy dalej. Dojście do schroniska nie powinna nam zająć więcej niż dwie i pół godziny. W naszym przypadku było nieco inaczej. Po pierwsze trzeba doliczyć wydłużenie trasy o szlak Drwali, po drugie od wejścia na szlak żółty poruszaliśmy się po grząskim i mokrym śniegu, który skutecznie utrudniał marsz naszego niepełnosprawnego syna. Zasłużony odpoczynek czekać miał na nas w schronisku, niestety jak wspominałem wcześniej Beskid Śląski to tłumy ludzi, o których przypomnieliśmy sobie otwierając drzwi schroniska. Nie pozostało nam nic innego jak zjeść na jednej z ławek na zewnątrz. Po krótkiej przerwie ruszamy dalej. Schodzimy szlakiem czerwonym. Po przejściu krótkiego odcinka, około 15 minut, natrafiamy na szlak Harcerski, którym dojdziemy aż na parking w Jaworzu. Szlak Harcerski jest zaskakujący. Trudno szukać w całym Beskidzie Śląskim podobnych tras. Mniejsze dzieci warto wziąć za rękę. Trasa jest wąska a podejścia strome. W naszym przypadku doszedł jeszcze śnieg, na którym albo się ślizgaliśmy, albo zapadaliśmy się. Nie spodziewałem się takiej frajdy na tej trasie. Szlak zasługuje na najwyższą ocenę.

Trasa:
Jaworze – szlak Szklany (niebieskie S) – Siodło pod Przykrą – szlak żółty – Błatnia – szlak czerwony – ruiny chatki Wysoki Zamek – szlak Harcerski (zielone H) – Jaworze

Ostre podejścia na szlaku Drwali
Oznakowania szlaku Drwali
Schodzimy do Grabki aby dojść do szlaku Szklanego
Oznakowania szlaku Szklanego
Przeszkody na szlaku Szklanym
Trasa jest łatwa
Błatnia, Beskid Śląski
Szerokie ścieżki i łagodne podejścia na szlaku Szklanym
Na żółtym szlaku
Zejście szlakiem Harcerskim. Z lewej strony widoczne oznakowania szlaku
Szlak Harcerski
Kolejne atrakcje na szlaku Harcerskim
Szlak Harcerski jest wyjątkowy
Błatnia, Beskid Śląski
Przejście przez potok to wielka frajda dla każdego dziecka
I jeszcze jeden

A tak nasz syn radził sobie na ostrym odcinku szlaku Drwali: