Dziecko na szlaku - Poradnik,  Historia Miłosza - Blog

Czas przejścia: 5:40h
Wiek dziecka: 6,5 roku

Odkrywamy Północny Velebit

Trzecie propozycja wycieczki w chorwackie góry. Jedziemy w kierunku schroniska Zavižan. Na drodze D8 skręcamy w drogę 5126. Dojazd do schroniska jest opisany tablicamy „Nacionalni park Sjeverni Velebit”. Przy wjeździe do parku należy kupić bilet wstępu w punkcie informacyjnym. Cena zależna jest od sezonu. Jedziemy jeszcze dalej przez sześć kilometrów na właściwy parking niemal przy samym schronisku. Okazuje się że jesteśmy sami. Ruszamy w kierunku Mali Rajinac. Odpowiednie znaki są tuż przy parkingu. Początkowo szlak biegnie drogą, którą przyjechaliśmy i po dwustu metrach skręca w las. Ścieżka jest wąska ze sporą ilością kamieni i skał. W nocy padał deszcz więc na szlaku jest też błoto. Po przejściu dwóch kilometrów dochodzimy do rozwidlenia szlaków Buljevac. Trudno się w tym rozeznać w terenie. Chociaż chorwackie szlaki są dobrze utrzymane i czyste to niestety można zabłądzić. Trudno o mapę turystyczną z zaznaczonymi trasa. My radzimy sobie aplikacją mobilną mapy.cz Idziemy dalej w kierunku Mali Rajinac. Trasa prowadzi przez las, a czasem wychodzi na polany. Ścieżka jest wąska. Niestety pogoda się zmienia, zaczyna padać deszcz. Jest też coraz zimniej. Dochodzimy do kolejnego rozwidlenia szlaków oznaczonego jako Generalski dolac. Rezygnujemy z wejścia na sam wierzchołek. Mocno pada, a Mali Rajinac jest cały we mgle. Idziemy dalej w kierunku Crkva svetog Ante, który jest naszym nowym celem wycieczki. Do cerkwi docieramy po przejściu sześciu kilometrów. Miejsce, w którym się znajduje jest cudowne. To kwitnące łąki, z których podziwiać możemy okoliczne wierzchołki Velebitu. Niestety nie dzisiaj. Pada deszcz, a sama cerkiew okazała się kupą kamieni, którą początkowo przeoczyliśmy. To błąd bo w tym miejscu szlaki się rozchodzą, jeden biegnie w kierunku miasteczka Krasno Polje, a drugi do schroniska Zavižan. Rozwidlenie nie jest wogóle oznaczone i gdyby nie aplikacja mobilna nie wiem kiedy zauważylibyśmy nasz błąd. W okolicy nie rosną drzewa więc wszystkie oznakowania są na kamieniach. Wracamy na właściwy na szlak i już po chwili słyszę przeraźliwe dźwięki. Myślałem, że to znowu niedźwiedź. Donośny bas rozchodził się po całej okolicy. Okazało się że to dziki. Odeszły na skraj lasu i bacznie nas obserwowały. Po dłuższej chwili okazało się że dorosłe dziki czekały aż młode zdąża wbiec do lasu. Droga wolna, idziemy dalej. Dla bezpieczeństwa miejsce mijamy szerokim łukiem. Przestało padać. Okolica jest naprawdę piękna i budzi się dopiero po zimie. Dzikość chorwackich gór widać na każdym kroku. Po kolejnych trzech kilometrach wracamy na znane nam już rozwidlenie Buljevac. Idziemy dalej w stronę parkingu. Dzisiejsza wycieczka pomimo rezygnacji z wejścia na Mali Rajinac zajęła nam prawie sześć godzin marszu, a pokonaliśmy tylko 11 kilometrów. To pokazuje jak wymagające jest to pasmo. Może właśnie dlatego pozostaje wciąż dzikie.

Przebieg trasy na mapy.cz

Oznakowania przy drodze z parkingu. Ruszamy zgodnie z nimi w kierunku Mali Rajinac
Błoto, kamienie, wąska ścieżka, skały, typowy szlak w Velebicie
Na szlaku pustki. Velebit mamy na wyłączność
Pomimo nie najlepszej pogody jest co podziwiać. Velebit Północny jest po prostu piękny
Śnieg na trasie już nas nie dziwi
Dochodzimy do rozwidlenia szlaków Buljevac
Rozwidlenie szlaków
Idziemy dalej w kierunku Mali Rajinac
Na szlaku
Rozwidlenie Generalski dolac. To ostanie podejście na Mali Rajinac. Niestety jak widać wierzchołek jest cały we mgle
Idziemy dalej w kierunku Krasno Polje
Wychodzimy na polanę. Gdzieś tu powinien być cel wycieczki; cerkiew
A oto i ona! Sterta kamieni z lewej strony. To naprawdę piękne miejsce gdyby nie deszcz
Kwitnące łąki wokół cerwki
Dziki obserwują każdy nasz krok. Wydają z siebie naprawdę przerażające dźwięki