Dziecko na szlaku - Poradnik

Czas przejścia: 5:00 h
Wiek dziecka: 6,5 roku

Na czworakach przez Beskidy

Beskidy to wymarzone szlaki dla dzieci. Trasy są łatwe, a ich pokonanie to sama przyjemność. Tym razem natrafiliśmy na wyjątkowo ostre podejście. Ruszamy na Ondrejnik!

Dojeżdżamy do miejscowości Celadna gdzie odnajdujemy duży bezpłatny parking obok wyciągu narciarskiego Opalena. Dalej idziemy żółtym szlakiem w kierunku Skalki. To najwyższy szczyt w masywie Ondrejnika. Jego charakterystyczny kształt widoczny jest z wielu miejsc w Beskidzie Śląsko-Morawskim. Dlatego już od dawna planowaliśmy jego zdobycie. Podejście żółtym szlakiem od razu jest ostre. Nic dziwnego, idziemy przecież stokiem narciarskim! Po 30-40 minutach dochodzimy do rozwidlenia szlaków na drodze asfaltowej. To ścieżka rowerowa i piesza. Będziemy nią wracać, na razie idziemy dalej żółtym szlakiem. Idziemy? Dorośli mogą iść, dzieci (a przynajmniej mój syn) pokonują ten odcinek na czworakach. Tak jest bezpieczniej. Podejście jest wyjątkowo ostre jak na Beskidy. Po przejściu tego odcinka (około 20 minut) docieramy do kolejnego rozwidlenia o nazwie Nad starou salasi gdzie skręcamy w lewo idąc zielonym szlakiem. To szeroka i równa droga po płaskim terenie. Można na niej odetchnąć po takiej wspinaczce. Ponieważ trasa jest łatwa szybko pokonujemy odcinek jednego kilometra i dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Skręcamy w prawo i podążamy wzdłuż niebieskich oznakowań. Tym szlakiem dojdziemy na sam wierzchołek najwyższego szczytu Odnrejnika – Skalka 964m n.p.m. Ale pokonanie prawie kilometrowego odcinka nie będzie łatwe dla dzieci. To znowu bardzo ostre podejście z duża ilością skał i kamieni. Trasa z parkingu na Skalke to odcinek trzech kilometrów. Ich pokonanie zajęło nam aż dwie godziny. To długo ale mój syn zrobił to całkowicie samodzielnie, a warunki były naprawdę trudne. Duma i radość ogromna. Dalsza trasa ze Skalki w kierunku schroniska to już relaks. Nadal idziemy niebieskim szlakiem. Droga jest szeroka i równa. Idzie się łatwo i przyjemnie. Natrafiamy na liczne punkty widokowe. Na pierwszym planie okoliczne miejscowości, nad którymi górują Lysa hora, Smrk, Ropice. Trasa do schroniska to prawie czterokilometrowy odcinek. Jego pokonanie zajęło nam tylko godzinę! Łatwość tej trasy przekłada się na ilość turystów. Jest ich tu naprawdę dużo. To nie jest szlak dla kogoś kto szuka w górach samotności. Ze schroniska idziemy zielonym szlakiem w kierunku Kuncice. Trasa prowadzi asfaltową ścieżką rowerową. Po przejściu kolejnych czterech kilometrów dochodzimy do rozwidlenia szlaków, w którym byliśmy już wcześniej. Pozostaje zejście stokiem narciarskim żółtym szlakiem i dojście na parking.

Trasa:
Pstruzi Ski areal Opalena – szlak żółty – Opalena – szlak żółty – Nad starou salasi – szlak zielony – Skalka rozc. – szlak niebieski – Skalka – szlak niebieski – Ondrejnik schronisko – szlak zielony – Opalena – szlak żółty – Pstruzi Ski areal Opalena

Przebieg trasy na mapy.cz

Z parkingu idziemy żółtym szlakiem wzdłuż stoku narciarskiego
Dalsza część żółtego szlaku wcale nie jest łatwiejsza
Zielony szlak jest za to bardzo łatwy do pokonania. Niestety szybko się kończy
Niebieski szlak to już prawdziwa wspinaczka
Za to las, którym idziemy jest naprawdę piękny
Szczyt Skalka jest cały zalesiony
Zejście ze Skalki
Łatwa i przyjemna trasa
Na trasie napotkamy liczne punkty widokowe
Chata turystyczna
Pomimo wielu turystów udaje nam się znaleźć zaciszne i widokowe miejsce na odpoczynek
Wracamy zielonym szlakiem
Dochodzimy do szlaku żółtego. Pozostaje nam tylko zejście stokiem narciarskim