Dziecko na szlaku - Poradnik

Czas przejścia: 5:00 h plus 3 h
Wiek dziecka: 6,5 roku

Na biwak w Beskidy!

Jeśli komuś marzy się noc w górach może zrobić to w schronisku lub tak jak nasza rodzina czyli pod namiotem! Dwudniowa wycieczka w Beskid Żywiecki wcale nie musi być trudna dla dziecka. Trasa którą proponuję jest łatwa do pokonania, a przy tym bardzo widokowa.

Ruszamy z Soblówki gdzie obok kościoła znajduje się duży bezpłatny parking. Naszym pierwszym celem jest Wielka Rycerzowa, na którą docieramy czarnym szlakiem. Warto pamiętać, że szlak ten jest drogą dojazdową do bacówki dlatego szczególnie polecam go zimą, bo z pewnością będzie przetarty. Po pokonaniu ponad sześciu kilometrów docieramy do bacówki, która jest oblężona przez licznych turystów dlatego idziemy dalej w kierunku Hali Rycerzowej. Na miejsce docieramy szlakiem czerwonym i dalej zielonym. Widok stąd jest znacznie lepszy niż spod samej bacówki, a turystów niewielu. Po długim odpoczynku idziemy dalej zielonym szlakiem, który doprowadzi nas do celu naszej wycieczki czyli Muńcuła. Trasa na niego nie jest trudna. Szlak jest szeroki z kilkoma krótkimi podejściami. Wierzchołek Muńcuła jest zarośnięty lasem ale za to widok z hali poniżej jest jednym z najpiękniejszych w Beskidzie Żywieckim. To właśnie tutaj będziemy nocować. Po wyszukaniu odpowiedniego miejsca do spania (jak najbardziej płaskiego) zaczynamy rozkładanie namiotu. Wybór tego właściwego wcale nie jest łatwy. Na rynku dostępnych jest wiele modeli wielu producentów. Nasz wybór padł na namiot MSR Freelite 3 Ultralekki. Dlaczego? Przede wszystkim za sprawą jego wagi. Otóż cały namiot waży zaledwie 1,56 kg. Ma to ogromne znaczenie. Przy takiej wyprawie liczy się każdy gram. Namiot jest przeznaczony dla 3 osób i rzeczywiście cała nasza trójka do niego się zmieściła. Po pierwszym biwaku wiem również, że przy zakupie trzeba zwracać uwagę na zamki. To była tylko jedna noc, a nasz namiot otwieraliśmy i zamykaliśmy kilkadziesiąt razy. Zamki błyskawiczne w MSR Freelite 3 nie zawiodły nas ani razu. Jego rozłożenie jest intuicyjne, szybkie i nie sprawia problemu. A gdzie go szukać? Najlepiej u polskiego dystrybutora, którą jest firma paker.pl Nocowanie w górach zbliża jeszcze bardziej do natury. Do późnych godzin nocnych siedzieliśmy i podziwialiśmy widok z Muńcuła. Cisza, ciemna noc i my. Rankiem, tuż po śniadaniu ruszamy w kierunku Soblówki. Najpierw wracamy szlakiem zielonym do Przełęczy Kotarz, a dalej szlakiem niebieskim do Soblówki. Niebieski szlak nas trochę zaskoczył. Jego przebieg nie jest łatwy dla dziecka. Ścieżka jest wąska, często prowadzi przez zarośla lub stromym zboczem. Dzieci poradzą sobie same ale warto na tym odcinku zwrócić na nie szczególną uwagę.

Przebieg trasy na mapy.cz

Trasa:
Soblówka – szlak czarny – Bacówka PTTK – szlak czerwony – Mała Rycerzowa – szlak zielony – Przełęcz Kotarz – szlak zielony – Muńcuł – szlak zielony – Przełęcz Kotarz – szlak niebieski – Soblówka

Ruszamy czarnym szlakiem
Niewielki czerwony worek z boku mojego plecaka to namiot MSR Freelite 3
Docieramy do Bacówki PTTK
Idziemy dalej czerwonym szlakiem w kierunku Małej Rycerzowej
Widok z Hali Rycerzowej
Na zielonym szlaku znajdujemy ustronne miejsce na odpoczynek
Beskidzkie szlaki są idealne dla dzieci!
Przełęcz Kotarz. Idziemy dalej zielonym szlakiem
Po drodze przechodzimy wzdłuż granicy rezerwatu Muńcoł
Docieramy na miejsce. Hala pod Muńcułem
Szukamy odpowiedniego miejsca i…
i rozbijamy obóz
Czas na ciepłą kolację
Ciepła herbata też nie jest problemem
Nasz namiot wtapia się idealnie w krajobraz hali
Dobranoc!
Z Przełęczy Kotarz idziemy szlakiem niebieskim
Niewielu turystów wybiera tę trasę